24 kwietnia Europejski Dzień Śniadania

 

O czym warto pamiętać przygotowując drugie śniadanie ucznia?

Oto krótki poradnik, jak powinno wyglądać drugie śniadanie ucznia – aby było zdrowe, smaczne, ekologiczne oraz dostarczało najpotrzebniejszych uczniom składników.

Uczeń musi jeść regularnie

Jednym z najczęściej popełnianych błędów w żywieniu dzieci i młodzieży jest niewłaściwy rozkład i wielkość posiłków zjadanych w ciągu dnia. Zbyt długie przerwy między posiłkami powodują znaczny spadek glukozy we krwi, co wywołuje trudności z koncentracją podczas lekcji, obniżenie wydolności umysłowej i fizycznej, rozdrażnienie, a przez to niewłaściwe zachowanie.

Niech dieta rośnie z dzieckiem...

Wiek szkolny obejmuje dwa ważne okresy: wczesny wiek szkolny oraz wzrost pokwitaniowy (powyżej 10. roku życia).

Okresy te wiążą się ze znacznymi różnicami w zapotrzebowaniu energetycznym. Zapotrzebowanie energetyczne 10-letnich chłopców jest wyższe o ok. 200 kcal niż dziewczynek w tym samym wieku. Gdy młodzież osiągnie wiek 14 lat, ta różnica wynosi już 400 kcal na rzecz chłopaków.

Dobrze jest mieć zatem tego świadomość i przygotowując posiłki wziąć pod uwagę, że wszystkie składniki budulcowe: białko, wapń, witamina D, muszą być z wiekiem zwiększane.

Ulegnijmy magii magnezu

Bardzo istotnym składnikiem w okresie intensywnego wzrostu jest magnez – umożliwia właściwy metabolizm wapnia i witaminy C, jest konieczny do właściwego funkcjonowania nerwów i mięśni.

Magnez jest znany jako pierwiastek antystresowy, poprawia nastrój – co ma kluczowe znaczenie w szkole. Obecnie czynniki środowiskowe, jak: rozwój motoryzacji, wysoki poziom ołowiu we wdychanym powietrzu szybko organizm magnezu pozbawiają.

Gdzie znajdziemy magnez? W nasionach słonecznika, lnu, sezamu, w orzechach, kukurydzy, warzywach strączkowych, oraz tych o ciemnozielonej barwie

Podobnie działa cukier. Wprawdzie glukoza jest podstawowym składnikiem pożywienia warunkującym prawidłową pracę mózgu, nie znaczy to jednak, że uczniowie powinni ją dostawać pod postacią słodyczy. Lepiej zjeść owoc.

Zanim drugie śniadanie, musi być pierwsze

Badania wykazały, że dzieci nie jedzące śniadania mają znacznie gorsze wyniki w nauce. Co rano podać naszemu dziecku? Najlepiej: musli, płatki (owsiane, żytnie, jaglane), owsianka – z dodatkiem owoców sezonowych lub suszonych i posiekanych orzechów.

Nawet obfite śniadanie wystarczy na ok. 3 – 4 godziny. Później powinien nastąpić następny pełnowartościowy posiłek.

            Rola drugiego śniadania.

 

Drugie śniadanie jest posiłkiem zapewniającym organizmowi systematyczny „dowóz" energii, co wpływa na lepszą koncentrację, zapamiętywanie, lepsze wyniki w nauce, rozwój intelektualny. Uczniowie którzy nie spożywają drugiego śniadania osiągają gorsze wyniki w przedmiotach wymagających skupienia, częściej skarżą się na bóle głowy, złe samopoczucie, rozdrażnienie i konflikty z rówieśnikami.

 

     Co powinno zawierać drugie śniadanie?

                     Pieczywo pełnoziarniste – stanowi  razowe, graham, pumpernikiel; spożywanie pieczywa z grubego przemiału wpływa na regulację pracy przewodu pokarmowego, zapewnia odpowiednią podaż energii, białka, witamin z grupy B, magnezu, cynku i błonnika pokarmowego.

                     Mleko i produkty mleczne – są najlepszym źródłem wapnia, którego niedostateczna podaż może przyczyniać się do problemów z osiągnięciem prawidłowej masy kostnej w czasie wzrostu i rozwoju dziecka. Najlepszym dodatkiem do drugiego śniadania jest ser biały, plasterek żółtego sera, jogurt bądź kefir.

                     Produkty białkowe – z mięs preferowane są: chuda wędlina, mięsa pieczone.

                     Owoce i warzywa – dobrym dodatkiem do kanapki będzie sałata, cykoria, plasterki pomidora czy kawałki papryki. Warzywa mogą być podawane dziecku pokrojone w słupki, w postaci surówki lub sałatki. Warto dołączyć owoc sezonowy lub 100% sok owocowy, bądź warzywny.

                     Napoje – najlepszymi napojami uzupełniającymi drugie śniadanie są woda mineralna, herbatki owocowe, soki owocowe i warzywne oraz napoje mleczne.

 

Prawidłowo skomponowane drugie śniadanie
Przykład I :

                     Kanapka: 2 kromki chleba razowego żytniego, cienko posmarowane masłem, 2 plasterki szynki drobiowej, 2 listki sałaty, plasterki pomidora, plasterki świeżego ogórka,

                     Gruszka

                     Kefir do picia

Przykład II:

                     Kanapka: bułka grahamka, twarożek z rzodkiewką i szczypiorkiem doprawiony ziołami,

                  Pokrojona w paski papryka

                     Woda mineralna

Przykład III:

                     Kanapka: 2 kromki chleba pszenno –żytniego, posmarowane cienko masłem, 2 plasterki sera żółtego, 2 liście sałaty, ogórek kwaszony,

                     Jabłko lub inny owoc sezonowy

                     Herbata

Zamieszczone informacje pochodzą z książki „ Szkoła i przedszkole przyjazne żywieniu i aktywności fizycznej Poradnik dla nauczycieli ".

 

 

    Jutro zachęcam uczniów do zajrzenia na stronę szkoły, będą zamieszczone      krzyżówki do wydrukowania . Zachęcam do rozrywki umysłowej i  przesłania hasła do wychowawcy.    

                                                                                Pedagog

                                                                            Danuta Skupin